Monday, April 30, 2012

AKHLAK ISLAMI

Apa erti AKHLAK ?

Menurut Al-Ghazali: 

Akhlak adalah suatu sifat yang tertanam dalam jiwa manusia yang dapat melahirkan suatu perbuatan yang mudah dilakukan, tanpa terlalu banyak pertimbangan dan pemikiran yang lama.


Maka jika sifat tersebut melahirkan suatu perbuatan atau tindakan yang terpuji menurut ketentuan akal dan agama, dinamakan AKHLAK YANG BAIK.  Tetapi jika ia melahirkan perbuatan yang jahat, maka dinamakan akhlak yang buruk.



Kemuliaan akhlak adalah matlamat utama bagi ajaran Islam, seperti hadis nabi:

"Sesungguhnya aku diutuskan untuk menyempurnakan kemuliaan akhlak" (HR Ahmad)

"Mukmin yang paling sempurna imannya adalah orang yang paling baik akhlaknya" (HR Tarmizi)


Akhlak itu adalah sikap yang melahirkan perbuatan dan tingkah laku manusia; maka ianya tidak dapat dipisahkan dengan akidah (dan juga syari'ah).  [2:177]

Kemuliaan akhlak adalah tanda keimanan seseorang kerana ia adalah hasil dari keimannya.

"Bukanlah iman itu hanya dengan cita-cita tetapi iman itu ialah keyakinan yang tertanam di dalam hati dan dibuktikan dengan amalan" (HR Ad-Dailami)

[Pengertian IMAN: "Iman itu ucapan dengan lidah dan kepercayaan yang benar dengan hati dan perbuatan dengan anggota."] 


Akhlak yang mulia itu lahir sebagai hasil dari berbagai ibadat yang dilakukan.  Jika ibadah itu tidak melahirkan akhlak yang mulia, semuanya tidak memiliki apa-apa nilai dan tidak membawa apa-apa faedah.

Sembahyang:  "Sesiapa yang sembahyang tetapi tidak dapat mencegah dirinya dari berbuat keji dan mungkar, ia akan bertambah jauh dari Allah" (HR Tabrani)

Puasa:  "Apabila seseorang yang berpuasa, janganlah dia melakukan rafath (mengeluarkan kata-kata yang boleh menimbulkan rasa berahi, lucah atau bersetubuh) dan bertengkar.  Jika dia dicerca atau diperangi maka katakanlah: Saya ini sedang berpuasa"

Haji:  "Sesiapa yang telah sempurna menunaikan haji tanpa melakukan rafath dan melakukan perkara-perkara yang fasiq, bererti dia kembali dalam keadaan suci bersih sebagaimana hari dia dilahirkan oleh ibunya" 


Akhlak islami merangkumi setiap aspek kehidupan manusia: rohaninya, jasmaninya, agamanya, dunianya, akalnya, perasaannya, peribadinya, masyarakatnya.... 

Hubungan dengan peribadi:
 
(a) Jasmaninya, ada keperluan dan hajatnya.
 “Makan dan minumlah kamu, tetapi jangan berlebih-lebihan.”
(Q.S. Al A’araaf: 31)

 
Rasululah S.A.W. bersabda:
“Sesungguhnya terhadap badanmu engkau mempunyai kewajiban.’’
(H. R. Syaikhan)

 
(b)Akal, ada bakat dan lapanganya, 

“Katakanlah! Sesungguhnya aku hendak memperingatkan kepada sesuatu hal saja, iaitu supaya kamu menghadap Allah (‘dengan ikhlas) berdua-dua atau sendiri-sendiri, kemudian kamu fikirkan.”
(Q.S. Saba’ : 46)
 
(c) Jiwa, ada perasaan dan potensinya,

Dan firman-Nya:
“Sesungguhnya beruntunglah orang yang mensucikan jiwa itu. Dan sesungguhnya merugilah oranglah orang yang mengotorinya.”
(Q.S. Asy-Syams: 9-10)

 


Hubungan dengan keluarga:
 
(a) Perhubungan di antara suami isteri. Firman Allah:
“Dan bergaullah dengan mereka secara patut. Kemudian bila kamu tidak menyukai mereka, (maka bersabarlah) kerana mungkin kamu tidak menyukai sesuatu, pada hal Allah menjadikan padanya kebaikan yang banyak.”
(Q.S. An Nisaa : 19)

 

(b) Perhubungan di antara ibu bapa dengan anak. Firman Allah:
“Kami perintahkan manusia supaya berbuat baik kepada dua ibu bapanya.”  (Q.S. Al Ahqaaf: 15)
 

“Dan janganlah kamu membunuh anak-anakmu kerana kerana takut kemiskinan. Kamilah yang akan memberi rezeki kepada mereka dan juga kepadamu. Sesungguhnya membunuh mereka adalah suatu dosa yang besar.”
(Q.S. Al lsraa’: 31)

 

(c) Perhubungan di antara karib kerabat. Firman Allah:
“Sesungguhnya Allah menyuruh (kamu) berlaku ‘adil dan berbuat kebajikan dan memberi kepada kaum kerabat.”
(Q.S. An Nahli: 90) 

 

Dan Firman-Nya:
“Dan berilah kepada keluarga-keluarga yang berdekatan haknya dan orang-orang miskin dan orang yang dalam perjalanan.”
(Q.S. Al Isra’: 26)

 


Hubungan dengan masyarakat:
 

(a) Adab sopan santun dalam pergaulan di dalam masyarakat. Firman Allah:
 “Janganlah kamu memasuki rumah yang bukan rumahmu sebelum meminta izin dan memberi salam kepada penghuninya. Yang demikian itu lebih baik bagimu agar kamu (selalu) ingat.”
(Q.S. An Nuur: 27)

 

(b) Di dalam kegiatan ekonomi dan pergaulan: Firman Allah:
 “Kecelakaan besarlah bagi orang-orang yang curang (iaitu) orang-orang yang apabila menerima tukaran dan orang lain, mereka minta dipenuhi. Dan apabila mereka menukar atau menimbang untuk orang lain, mereka mengurangi.”
(Q.S. Al Muthaffifin: 1-3)

 

Dan Firman-Nya: 

“Hai orang-orang yang beriman, apabila kamu bermua’malah tidak secara tunai untuk waktu yang ditentukan, hendaklah kamu menuliskannya. Dan hendaklah seorang penulis di antara kamu menuliskannya dengan benar. Dan janganlah penulis enggan menuliskannya sebagaimana Allah telah mengajarkannya.”
(Q.S. Al Baqarah)

 
(e) Di dalam bidang politik dan pemerintahan. Firman Allah:
 “Sesungguhnya Allah menyuruh kamu menyampaikan amanat kepada yang berhak menerimanya, dan (menyuruh) kamu apabila menetapkan hukum di antara manusia supaya kamu menetapkan dengan adil.”
(Q.S. An Nisaa: 58)



Hubungan dengan makhluk-makhluk yang tidak berakal seperti haiwan, burung dan sebagainya, sebagaimana dalam hadis bermaksud:
“Pelihara dirimu dan siksa Allah berkenaan dengan binatang-bina yang tidak dapat bercakap.  Tunggangilah ia dengan cara yang baik dan makanlah ia dengan cara yang baik. “

Dan hadis lain bermaksud:
“Berbuat baik kepada tiap-tiap makhluk yang mempunyai hati itu ada ganjaran.”
 

Hubungan dengan alam raya ini, 
iaitu dari sudut bahawa ianya adalah lapangan untuk direnungkan, diambil i’tibar, diperhatikan, difikirkan dan dijadikan bukti atas wujudnya Maha Pencipta yang memiliki Qudrat, Ilmu dan Hikmah Yang Maha Tinggi, daripada keindahan dan kerapian susunnya, sebagaimana Firman Allah:
 “Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi dan silih bergantinya malam dan siang terdapat tandatanda bagi orang-orang yang berakal. (iaitu) orang-orang yang mengingat Allah sambil berdiri dan tunduk dan dalam keadaan berbaring dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi (seraya berkata) ‘Ya Tuhan kami, tiada Engkau menciptakan melainkan dengan sia-sia, Maha Suci Engkau.”
(Q.S. Ali lmran : 190-191)

 
Dan juga dari sudut supaya di pergunakan dan dinikmati segala kebaikan dan kemudahan yang telah disediakan Allah padanya bagi manfa’at manusia agar mereka bersyukur kepada Allah di atas segala limpahan rahmat dan kurnianya. Firman Allah
 “Tidakkah kamu perhatikan sesungguhnya Allah telah menundukkan untuk (kepentingan) kamu apa yang di langit dan di bumi dan meyempurnakan nikmat-Nya yang lahir dan batin untukmu.”
(Q.S. Lukman: 20)

 
Dan Firman-Nya:
 “Hai orang-orang yang beriman, makanlah di antara rezeki yang baik-baik yang Kami berikan kepadamu Allah.”
(Q.S. Al Baqarah: 172)

 

Hubungan dengan hak Allah Yang Maha Agung lagi Maha Pencipta, sumber dan segala nikmat yang berhak mendapat segala pujian, sebagaimana firmannya-Nya:
“Segala puji bagi Allah Tuhan semesta alam. Maha Pemurah lagi Maha penyayang, Yang menguasai hari pembalasan. Hanya engkaulah kami memohon pertolongan. Pimpilah kami ke jalan yang lurus.”
(Q.S. Al Faatihah: 2-6)

 


No comments:

Post a Comment