Saturday, March 17, 2012

22/01/2012: TINGKATKAN IMAN

Tempat: Empire, Jerudong
 
9:38
 
9:39


 Wahai orang-orang yang beriman! Mengapa kamu, apabila dikatakan kepada kamu: "Pergilah beramai-ramai untuk berperang pada jalan Allah", kamu merasa keberatan (dan suka tinggal menikmati kesenangan) di tempat (masing-masing)? Adakah kamu lebih suka dengan kehidupan dunia daripada akhirat? (Kesukaan kamu itu salah) kerana kesenangan hidup di dunia ini hanya sedikit jua berbanding dengan (kesenangan hidup) di akhirat kelak. 

Jika kamu tidak pergi beramai-ramai (untuk berperang pada jalan Allah - membela ugamaNya), Allah akan menyeksa kamu dengan azab seksa yang tidak terperi sakitnya dan Ia akan menggantikan kamu dengan kaum yang lain, dan kamu tidak akan dapat mendatangkan bahaya sedikitpun kepadaNya. Dan (ingatlah) Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu. 

 ~ Surah At-Taubah 9:38-39

  • Jihad kita di zaman ini adalah dalam meninggalkan nikmat dunia
  • Kenapakah kita berasa tenang bila mendekatkan diri dengan alam maya, seperti di pantai, dll???? Ianya kerana.......
17:44

 Langit yang tujuh dan bumi serta sekalian makhluk yang ada padanya, sentiasa mengucap tasbih bagi Allah; dan tiada sesuatupun melainkan bertasbih dengan memujiNya; akan tetapi kamu tidak faham akan tasbih mereka. Sesungguhnya Ia adalah Maha Penyabar, lagi Maha Pengampun. 
~ Surah Al-Ísra' 17:44

  • Semua ciptaan tuhan di alam maya ini bertasbih kepada Allah.... setiap batu, air, awan dll diciptakan hanya untuk memuji Allah swt.
  • Tatkala kita berdoa kepada Allah, mereka akan ikut serta mengaminkan.... tatkala kita berbuat  maksiat, mereka akan menjadi saksinya..... 
  • Tuhan ciptakan alam ini agar menjadi bukti akan kebesaranNya.... 
 6:75

 Dan demikianlah Kami perlihatkan kepada Nabi Ibrahim kebesaran dan kekuasaan (Kami) di langit dan di bumi, dan supaya menjadilah ia dari orang-orang yang percaya dengan sepenuh-penuh yakin.
~ Surah Al-Án'am 6:75

  • Contohilah alam.... tingkatkanlah iman... berdoalah untuk ketakwaan dan ketetapan iman....
Aku redha Allah tuhanku
Islam agamaku
Muhammad nabiku

No comments:

Post a Comment